28 mrt 2007

Amsterdam duurzaam aan de top

Deze week liep de inspreek termijn af over het milieubeleidsplan "Amsterdam duurzaam aan de top". Een mooi plan (2007-2010), met te weinig geld, maar wel een verklaring waarom GroenLinks in het College moest. Het is stiekem namelijk een trendbreuk met het verleden.

De drie thema's die ik er belangrijk in vind:
  • Duurzaamheid als leidend principe
  • Klimaat als nieuw thema
  • Investeren in het Groen

En zodra de plannen defitief worden, komt het echte werk: namelijk doen wat je zegt. Marijke Vos zal moeten knokken in het College om niet ondergesneeuwd te worden door de andere thema's. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan.

De stadsdelen zijn verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van eigen
milieubeleid. Zo heeft Zeeburg al een tijdje geleden haar milieubeleidsplan 2007 vastgesteld. Helaas zonder inspiratie van dit plan: het had goed richting kunnen geven voor ons eigen beleid, wat ik tot nu toe redelijk mager vind.

Natuurlijk zijn er goede accenten gelegd bij het actieplan luchtkwaliteit, de nota groen=groen, en de ecologische zone die rond het stadsdeel wordt gelegd, maar ik verwacht niet dat wij het groenste stadsdeel zullen worden. Onze VVD wethouder heeft nog veel te doen (behalve het bouwen van gebouwen en straten en het zetten van mooie kunstwerken.) Ik hoop stiekem op een plaatsje in de top 10 in 2010.....maar....we zullen zien.

Geen opmerkingen: