7 mei 2007

Sinds mijn studie Politicologie weet ik, dat ik tegen mijn natuur in, de economische pagina van kranten goed moet doornemen. Vandaag las ik in de Volkskrant dat de prijs van hout het afgelopen jaar explosief is gestegen, de prijzen stegen met gemiddeld 30 procent. De prijs van sommige houttypen, zoals de veelgebruikte tropische hardhoutsoort meranti, stegen zelfs met ruim 60 procent.
Houtimporteurs hebben de prijzen in 2006 al verhoogd, en dat zal in 2007 weer gebeuren.
In het artikel worden klimatologische factoren, zoals stormen en droogte genoemd, maar ook de toegenomen vraag in landen in Oost-Europa en Zuid-Amerikan en een gedaalde proudctie in Oost-Europa en Scandinaviƫ. Men vreest een tekort aan tropisch hardhout.

Tegelijkertijd is Indonesiƫ in het Guinnes World book of Records gekomen als land met de snelste ontbossing van de wereld. En voert Greenpeace actie voor wetgeving tegen crimineel hout.

Geen opmerkingen: