20 sep 2007

De symboolpolitiek van de VVD

Ik ben vandaag voor het eerst echt boos geworden toen ik een andere partij iets hoorde zeggen.
Nee niks in de tweede kamer bij de algemene verkiezingen. Maar gewoon de VVD fractievoorzitter van Zeeburg. Zie hier de slechte bijdrage op AT5 waar zowel door AT5 als door de fractievoorzitter onjuistheden worden verteld. Bijvoorbeeld doet Noord wel mee. We ronden 35.000 af naar 40.000 en we doen de autoloze zondag af als symboolpolitiek.

Lekker makkelijk van de VVD, alles wat over gedragsverandering, en positieve aandacht gaat, maar niet in het straatje past van de VVD, heet dan symboolpolitiek. Lekker een politieke media dooddoener.
In plaats van positief aandacht te besteden aan milieu, luchtkwaliteit, leefbaarheid en mobiliteit, doet de VVD liever niets. Volgens GroenLinks geeft dit duidelijk de prioriteiten van de andere partijen weer: korte termijn denken, tegenover toekomstgericht en progressief.

Waar besteedde de VVD de 35.000 aan? juist tegels rechtleggen, druppel op de gloeiende plaat, hoezo symboolpolitiek. Ik wil wel eens weten van de VVD wethouder waar die 35.000 nu precies aan besteed is. Vaak verdwijnen die bedragen onder de zaaglijn, en hobbelen partijen van de ene motie naar de andere motie. Wisselend per begroting. Je merkt het, ik ben echt kwaad.

Het doel van deze dag is om voetgangers, fietsers en openbaar vervoergebruikers de ruimte te geven, én de inwoners van Amsterdam te stimuleren om kennis te maken met alternatieven voor het autovervoer. De dag is een combinatie van allerlei initiatieven, en een echt (buurt) feest voor de bewoners. En, hoewel het weer deze week tegen zit, kan je niet zeggen dat er niks gebeurd. Van die symboolpolitiek moet mijnheer de fractievoorzitter van de VVD vast slapeloze nachten hebben. Maar ja je pers moment heb je gehad. Hoewel de VVD in de wandelgangen ontzettend positief is om de luchtkwaliteit aan te pakken, hoorde ik hierover geen enkel woord.

Ik besteed de autolozedag aan mijn idealen, namelijk een beter en gezonder milieu. Mijnheer de fractievoorzitter van de VVD mag dan aan zijn idealen werken, lekker rondcrossen in zijn auto langs snelwegen en spitsstroken. En als hij geluk heeft staat hij ook nog in een file, te mijmeren over meer wegen langs die snelwegen en spitsstroken, zodat er nog meer mensen in de file kunnen staan.

Op die dag fiets ik door zeeburg, en ik roep elke Zeeburger op om hetzelfde te doen. Laat je auto staan en kom naar een van de vele activiteiten die (niet door de overheid) maar door medebewoners zelf wordt georganiseerd.
Of je rijdt met mij mee van Vrijburcht (10.00 uur) naar het muziek gebouw aan het IJ.

Misschien komen we dan nog langs de symboolplekjes van de fractievoorzitter van de VVD in het Oostelijk Havengebied. Die kosten zelf een half miljoen (laat ik ook eens afronden), of langs de symboolkunstwerken van de VVD (die kosten geloof ik wat meer dan een half miljoen) (kijk hier, of hier, of hier, of hier)

Lekker makkelijk trouwens ook van At5 die burgers in Zeeburg vragen wat ze van de activiteiten op de autoloze zondag denken. Ga eens naar Centrum, of Oud-Zuid.

Geen opmerkingen: