19 sep 2007

Eerlijker delen - requiem voor de eikelmuis


Dankzij het ontbreken van mijn scherpe analyse van de troonrede, kijk naar de tagclouds van de Volkskrant, en het stukje van Wim de Bie. Het woord wereld is uit de troonrede verdwenen.

GroenLinks stelt een klimaatbegroting op, ik heb zin in koffie, en ik lees dat de eikelmuis haast is uitgestorven in Nederland.

Zeg maar dag tegen de typische pluimstaart, witte buik en zwart rovermasker.
Deels vanwege het ontbreken van het oude cultuurlandschap in Limburg, deels vanwege het warmer worden van de winters. Het muisje ontwaakt te vaak uit zijn winterslaap en verbruikt dan al zijn vet. Dan haalt het muisje het voorjaar niet.

Muizen leven maar kort. Hen overkomen allerlei rampen, dus ze moeten met velen zijn om als soort te kunnen overleven. Negen (overgebleven) eikelmuizen hebben nauwelijks overlevingskans".

Waar is de parabel, de fabel en de vergelijking met het moderne mensenleven?

Eerst koffie.
Eerste update (10:18) Vandaag worden drie mooie hoge populieren voor mijn deur op het Ceramplein gekapt. Noodkap. De populier maakt zijn naam als valler waar, er is iets mis met de wortels. In November worden 3 nieuwe 10-jaar oude Italiaanse Populieren teruggezet. Ik denk dat het dan gaat om de Populus nigra 'Italica', uit Lombardije. Familie van onze oerboom "de zwarte populier". Maar ja ik ben geen kenner.
Ook dat ik dus niet kan bepalen of de huidige populieren ook uit Italïe komen. Maar ja de populieren zijn toch een beetje van het mengen van culturen, want als echte inheemse populier wordt de Euramerikaanse of Canadapopulier genoemd.
Ik zal de oude missen. (het schijnt dat populieren ook in Nederland bedreigd worden)
Daarom een frase uit een bekend gedicht:
Denkend aan Holland zie ik brede rivieren
traag door oneindig laagland gaan,
rijen ondenkbaar ijle populieren
als hoge pluimen aan den einder staan

Geen opmerkingen: