13 sep 2007

Schone lucht in een stroomversnelling

2 dagen veel gepraat en gediscussieerd. Zoveel dat ik te weinig tijd heb om er over te schrijven. De politieke avond op woensdag met een film van de balistraat in 1978, de kanovereniging aan het toekomstig kopgebouw, en wonen in de Indische buurt.

En gisteren een inspirerende bijeenkomst over het plan "Voorrang voor een gezonde stad", van GroenLinks Wethouder Vos en PVDA wethouder Herrema.
Met daarin veel ideeen over elektrisch vervoer, vervoer over water, het stimuleren van de fiets en fietsparkeren, P+R terreinen en nog veel meer. En dit alles om de gevaarlijke werking van fijnstof en CO2 te verminderen.
Dennis Straat, wethouder VVD, deed het goed in de discussie. Ook hij is doordrongen van het feit dat het zo niet langer kan.
GroenLinks vindt natuurlijk al veel langer dat dit onderwerp hoog op de agenda behoort te staan. Maar zonder coalitie partners bereik je op dit gebied niks.
En juist in de combinatie van maatregelen schuilt de winst: verhogen parkeertarief (niet vergunningtarief), investeren in openbare ruimte en openbaar vervoer, en stimuleren schone mobiliteit.
Zonder te willen preken voor een parochie, heb ik vooral geluisterd gisteren. En de creativiteit, de positieve (en soms kritische) houding van de aanwezigen inspireerde me. Als dit een peiling is voorr de rest van de stad, denk ik dat we al die goede ideeen waar kunnen maken.


Zoals ik al zei, nu te veel om op te noemen. Later vast meer!

Geen opmerkingen: