22 okt 2007

Herfst in Spanje

Ik ben weer terug van een week Spanje. Waar ik schaamteloos naar toe ben gevlogen.
Het was daar heerlijk, maar ook dankzij mijn tourisme is de gehele kust veranderd in een vakantiehuischaos, met een golfbaan aan elke hoek. Costa del golf

De vernietiging van de ecologie was duidelijk zichtbaar in het landschap, en leesbaar in de kranten. De nietsontzienende overal vertegenwoordigde plasticultura zorgt voor onze winterfruit, geplukt door rondreizende Afrikanen, en heb ik nu met eigen ogen mogen aanschouwen.
Maar wel genoten van het resterende Spaanse landschap, met volle teugen de Spaanse keuken geproefd, en ondergedompeld in een Spaanse zon, gewenteld in de Spaanse gastvrijheid en gelaafd aan de lange geschiedenis. Op het vliegveld van Madrid kocht ik een boek: El sol de Breda, een avonturenromannetje over een Spaanse soldaat bij het beleg van Breda. Geinspireerd door het mooie schilderij van Velazquez. De banden tussen Spanje en Nederland zijn sterk!

Nu bekijk ik de Nederlandse kranten en lees weer de Nederlandse boeken. We gaan weer positief tegen de wind in!

Geen opmerkingen: