17 sep. 2009

VVD steunt Autoloze Zondag door protest

Het valt me toch een beetje tegen van VVD wethouder Straat. De wethouder die zich in ons stadsdeel hard moet maken voor het verbeteren van de luchtkwaliteit, gaat actievoeren tegen de autoloze zondag, aanstaande zondag.

Ik snap nu ook wellicht beter dat ondanks hij het voorstel om mee te doen drie jaar geleden verdedigde in de raad, het geen schijn van kans maakte. Waardoor Zeeburg al drie jaar niet meedoet, en te boek staat als het stadsdeel dat milieucampagnes symboolpolitiek vindt.

Ze liften wel mee met de activiteiten, want nu kunnen ze VVD stokpaardjes berijden en campagne maken onder de duizenden Amsterdammers die het zondag a.s. het naar hun zin hebben tijdens de autoloze zondag. En ontstaat eindelijk een openbare discussie tussen de greyhounds van de VVD (asfalteerders), en de greenwheels (autodelers van GroenLinks) in de stad. Precies waar de autoloze zondag voor bedoeld is. Dank dus aan de VVD voor de medewerking en promotie van de elektrische scooter! Het hippe alternatief voor de stinkende yuppen scooter.

Ik ben benieuwd of ze ook zelf met groene ideeen komen, los van symboolbelastingverlaging en Verwegistan-innovatie.

Hun slogan is:
  • parkeertarieven lager

Dus minder opbrengsten om in mileu te investeren en autos te weren.

  • Parkeerplekken omhoog (meer parkeergarages etc.)

Dus aanzuigende werking voor meer autos

  • Wachtlijsten korter

Dus nog een maatregel om autovervoer te stimuleren, en ritjes in de binnenstad te stimuleren

Het verkiezingsprogramma van de VVD doet daarnaast de volgende voorstellen op het gebied van autobereikbaarheid:
stoppen met onnodige wegversmallingen (meer asfalt: meer autos)
géén nieuwe wegafsluitingen of éénrichtingsverkeer bij doorgaande wegen, (? is dit praktisch, en waarom?)
goedkope bezoekerskaarten voor alle Amsterdammers (Oude wijn en dus niet investeren in openbaar vervoer en P+R terreinen?),
meer blauwe zones (meer ritjes in de stad om naar de Ikea, winkelcentrum te gaan),
hogere parkeernormen bij nieuwbouwlocaties (meer autos),
minder betaald parkeren in de avond (meer autos),
de invoering van een partiële (dag- of avond) parkeervergunning (meer autos)
, stimuleren van autodelen (prima GroenLinks voorstel!)
en het definitief afschaffen van zowel de wielklem als de autoloze zondag. (?)

Voor twee nieuwe inpandige of ondergrondse parkeerplekken mag er één op het maaiveld verdwijnen (is in Zeeburg al standaard, maar zeer dure oplossing dat eigenlijk maar slechts incidenteel nuttig is, en per saldo komen er dus meer plekken, en meer autos)
Schone auto’s worden beloond door een lager vergunning- en metertarief voorrang op de wachtlijst en een parkeervergunning die in de hele stad geldig is en slooppremies voor oude auto’s worden voortgezet. (prima voorstel, klinkt als het oude mantra van GroenLinks),

Geen opmerkingen: