11 nov 2009

Troubles in Paradise

Heeft u er nog zin/al in?

Vanuit mijn kleine vakantie bekijk ik alle politiek dat voorbij komt. En ik denk me er het mijne van. Het lijkt alsof, nu de verkiezingen eraan komen, plots alle karikaturen naar boven komen; bij alle partijen.

De laatste artikelen die ik lees voorspellen weinig goeds voor het Links-midden. Of het nu gaat over PvdA troubles rondom het Amstelstation, of troubles rondom Marchouch.
Dat de PvdA er wat lager bijstaan in de peilingen is realistisch gezien de landelijke politiek, maar ook de monsterscore van 4 jaar geleden bij de gemeenteraadsverkiezingen. Wil Links echter iets betekenen, dan moet naast GroenLinks en SP ook de PvdA de zaakjes op orde hebben. Want de rechtsere partijen spinnen er garen bij.

De VVD stort zich op auto's
De VVD lanceert een te gek (voor woorden) parkeerplan. 2500 parkeerplekken in Oost, sommige onder de grond, sommige in de al jaren gewenste P+R terreinen. Plus een aantal goedmakertjes 1000 bomen en nog wat fietsparkeerplekken erbij. Ondertussen willen ze ook korten op welzijn en subsidies.

In het vorige verkiezingsprogramma (van Zeeburg) wilde ze nog 500 extra. Nou ja ambitie is er niet te kort. Maar er is winst, het woord boom kwam in het vorig programma nog niet voor.

Ik kan me niet heugen dat Dennis Straat zo positief was over nieuwe bomen. Het is altijd strijd om die bomen die we hebben te behouden. In elke begroting stond dat we nu eindelijk het achterstallig onderhoud zullen gaan wegwerken.......En die ambitie voor gezonde lucht, gebakken lucht, gewoon weer meer auto's erbij? Maar goed, prachtig plan voor de VVD achterban.

In de komende raad staan de bomen gelukkig op de agenda (net voor de nieuwe verkiezingen). Meer Fietsen en meer groen is iets waar we al jaren voor GroenLinks aan sleuren en leuren

En D66? Zij blijven de bestuurders
En D66 presenteert zich als een stabiele bestuurderspartij."we zijn klaar voor het bestuur". een goede tactiek want ze hoeven alleen achter over te leunen, om andere partijen fouten te laten maken. De populaire landelijke politiek doet de rest.

Voor GroenLinks staan er ook wat spannende momenten op het programma, de kandidatenlijst, de lijstrekkers, de campagne. Ik hoop dat we de vernieuwende weg van groen en links kunnen blijven inslaan. Open en helder, gebaseerd op vertrouwen. Volgens mij blijft dat vernieuwend in de politiek.

Geen opmerkingen: