3 jun 2010

Nog 6 nachtjes slapen - B&B en het 5 partijenstelsel


Ex-legerleider (Mega Combinatie), Desi Bouterse, en ex-rebellenleider (A-Combinatie), Ronnie Brunswijk, hebben de intentie om de regering van Suriname te vormen. Het is nog ingewikkeld, maar het zou kunnen.
Magische namen voor mij als kind uit de jaren '80 die het jeugdjournaal volgde. Ik kon toen zaken als de Binnenlandse Oorglog en de Decembermoorden nog niet vatten. Maar ik me kan me wel herinneren dat het junglecommando van Brunswijk tegen het Surinaamse leger vocht onder leiding van Bouterse. De voormalige lijfwacht van Bouterse, kan nu vice-president onder hem worden. En allebei zijn ze in Nederland veroordeeld voor drugssmokkel.

Behalve dus dat het allebei ex-en zijn - zijn ze voorzitters van combinaties. En het zijn fantastische namen. Er zijn volgens mij ook nog de Volksalliantie (Paul Somohardjo), het Nieuw Front (Ramdien Sardjo, Chandrikapersad Santokhi) en de Nationale Partij Suriname (Venetiaan). En wat gaat DOE doen? Verkiezingen in Suriname zijn net zo interessant als in Nederland.

Eigenlijk zou Nederland ook combinaties moeten hebben, en allianties!
  • De Vrijheidscombinatie (VVD en PVV)
  • De Progressieve Alliantie (D66 en GroenLinks).
  • De Christen Unie hoeft zijn naam niet te veranderen, maar slokt SGP en CDA op.
  • Op links blijft de Revolutionair-Communistische Liga over (SP, PVD); en
  • de Arbeiderspartij (PvdA).

Nog 6 nachtjes slapen en ik ben jarig....

Geen opmerkingen: