13 nov 2006

Het is makkerlijker homo te zijn in Turkije, dan Turk in Nederland

Het is makkerlijker homo te zijn in Turkije, dan Turk in Nederland

Een schokkende opmerking van Hakan Kuyucu, het boegbeeld van de Turkse homoscene in Amsterdam. Kuyucu belandde tijdens een geschil over zijn verblijfsvergunning in een cel op Schiphol-Oost. Op AT5 zei hij "Het ging niet goed met mij en ik vroeg om wat te eten. De reactie was: je eet maar in Turkije".

Zaterdag geflyerd op de Javastraat. Veel enthousiaste mensen. Twee uitersten: een blond meisje zei "ik stem veel rechtster". En toen ik vroeg waarom, zei ze "kijk maar om je heen". Een Turkse man zei: ik stem niet, want jullie politici zeggen alleen maar "buitenlanders eruit!". Toen ik vertelde dat GroenLinks een hele andere mening had, wilde hij me niet geloven. Een pot nat zei hij.

Ik ben eerlijk wel toe aan een verademing in het integratiedebat. Na het debat tussen Femke Halsema en Verdonk werd ik gewoon niet vrolijk. Die niet gefundeerde, oogkleppen op hebbende, egocentrische, conservatieve, discriminerende, onliberale, onverstandige, onsociale, meningen leven dus echt in Nederland. Ik kan het maar niet begrijpen.

Geen opmerkingen: