20 aug 2007

Pronk for president



Hij heeft Bos naar eigen zeggen al jaren niet meer gesproken. Hij is de enige PVDA'er die me ooit heeft doen twijfelen om me aan te sluiten bij de "rooien". Ik heb meerdere malen Jan Pronk ontmoet en naar hem geluisterd. Al was het op een discussieavond bij de JS (bij het gespuis), of een ontwikkelingssamenwerkingbijeenkomst in de Beurs van Berlage.

En altijd inspireerde hij, ook al had hij misschien niet altijd gelijk. Hij is een combinatie van een denker en een doener. En hij kan het duidelijk uitleggen. De documenten "Een wereld van verschil", en "Een wereld in geschil" zorgde ervoor dat ik voor het eerst betrokken werd bij de rest van de wereld. Eerst het optimisme over de nieuwe wereldorde, daarna zorgelijker over nationalisme, vreemdelingenhaat en etnische conflicten

Maar ja op Paars kwam een smet te liggen, en elke Paarse kampioen, ging met pensioen, het bedrijfsleven in, vluchtte naar het buitenland, of naar een provinciestad.

Ik ben benieuwd welke bonzen hij tegen zich krijgt in de verkiezing tot PVDA-leider.

Geen opmerkingen: