6 aug 2007

Terug uit Duitsland

Ik ben weer terug van vakantie! Een heerlijke drie en half week durende fietstocht door Duitsland richting Berlijn.
Wat ik uit het blote hoofd opmerkte:
Iedere fietser draagt haast een helm in duitsland, en elk klein gehucht heeft een prachtige, artistiek, vandaalvrije fontein, inspirerend.
De mensen zijn overvriendelijk, en zelfs in Berlijn wordt het afval uitermate gescheiden ingeleverd. Op de meeste drinkflessen zit statiegeld.
De duitse versie van het boek van Ayaan Hirsi Ali lag in de kamer van ons gasthuisje in Berlijn.
Een Amsterdammer werd ingeschakeld door protesterende burgers en de stad om advies te geven over verdwijnende bomen langs het Landwehrkanal in Berlijn, vanwege de Amsterdamse expertise van het verplaatsen van bomen.
De eerste onvriendelijke mensen kwam ik pas weer tegen in de trein naar Nederland. Waar ik onthutst in de krant las over geweld tegen homo's en ex-gelovigen...

Een verontrustend besef van onvrede begon bij mij te sluimeren.

Geen opmerkingen: