Vandaag een interessant bericht gelezen op de Dayly Planet van GroenLinks. Ik citeer daaruit vrijelijk.
Joris Wijnhoven bespreekt in zijn column het gesprek dat hij had met de VVD Amsterdam om de lucht in de hoofdstad schoner te maken.
Hij wees de partij op de milieuzones die in verschillendeDuitse steden ingevoerd worden. "Delen van de stad waar de lucht te smerig is, worden afgesloten voor vieze, vaak oude auto's. Dat is een buitengewoon effectieve manier om de lucht schoner te maken."
Hij is, net zoals de VVD, van mening dat de 5% smerigste auto's zorgen voor 40% vande vervuiling. Door dat geringe aantal auto's te weren bereik je een heel groot resultaat.
Maar hij vervolgt zijn verhaal met "De VVD vond dit wel een interessant gegeven, al geeft ze er nu een andere draai aan. " [-] "Alleen schrikken ze ervoor terug om dan het Duitse voorbeeld te gaan volgen en voor een soortgelijke regelgeving te pleiten.
De VVD zoekt het liever in een positieve maatregel en wil dat de gemeente slooppremies van 1.500 euro gaat uitdelen voor eenieder die zijn oude brik inlevert. Vooral de autohandelaren van de BOVAG zien zo'n subsidie wel zitten.
Er wordt door de VVD eerlijk bij gemeld dat de plannen nog wel even doorgerekend moeten worden.
Dat lijkt me ook, want stel nu eens dat de eigenaren van die 5% oude auto's op het voorstel van de VVD zouden ingaan. De gemeente heeft nu 6,5 miljoen gereserveerd voor het bestrijden van de luchtvervuiling door auto's. Met het VVD plan erbij is de gemeente nog eens 1.500 x 10.000 = 15 miljoen euro lichter aan subsidiƫring van de grootste vervuilers van de stad, namelijk mensen met oude (diesel)auto's. In plaats van de vervuiler te laten betalen, wil de VVD de vervuiler subsidiƫren."
De VVD zegt in het Parool zelf dat ze denken dat het 1,5 miljoen zal gaan kosten. Eind van deze maand komen ze met meer voorstellen en de doorberekening
Geen opmerkingen:
Een reactie posten