28 mei 2008

Femke Halsema: het groenlinks evangelie



Trouw is mijn favoriete krant, en de blog van Femke Halsema lees ik regelmatig.

Dus ben ik blij dat er eindelijk een discussie ontstaat over wat ons te doen staat. Want beide, zowel de krant als Femke, besteden daar altijd veel aandacht aan. En wie weet komt het tot iets concreets. By the way, Ephimenco neem ik nooit helemaal serieus als hij het over groen en GroenLinks heeft, want volgens zijn overtuiging heeft deze scherpe penhouder daar altijd een appeltje mee te schillen, en is een dergelijke column als koren op zijn molen.

Toen ik klaar was met lezen dacht ik, al vrijelijk en vrolijk parafraserend op een voorbede, over de kern dat er meer is dan alleen consumeren in onze 'Joyless economy'

De mens leeft niet bij brood alleen - want onze rijkdom en onze goederen, zij alleen zullen ons nooit gelukkig maken - Het brood kunnen we niet eens meer delen met elkaar - en we hunkeren naar wat liefde van de mensen, wat vertrouwen in het leven, en wat hoop op de toekomst.

De bekoring van macht en populariteit staat onze toekomst in de weg, lege principes, verstarde wetmatigheid; mensen die anderen tyranniseren. Onze geldingsdrang staat het allemaal in de weg.
Daarom voor alle mensen die hun fouten niet durven herkennen en voortdu­rend de schijn moeten hoog houden omdat ze niet eerlijk kunnen zijn tegen ons en zichzelf, laten we hopen.
Ik heb God en bidden enzo uit de voorbede weggelaten, maar dat zoiets religieus ook nog zo progressief zou zijn.....natuurlijk geinspireerd op Lucas, altijd een van mijn favoriete evangelisten met zijn evangelie 'van de toekomst'

Geen opmerkingen: