4 jun 2008

Preventief fouilleren: Democratisch zeer in Amsterdam

Ik heb het er erg moeilijk mee. Mijn burgemeester stemt tegen de zin van de gehele stadsdeelraad en ondernemers in om een deel van Zeeburg aan te wijzen als veiligheidsrisicogebied.

GroenLinks, zowel in de stadsdeelraad, als gemeenteraad, is tegen preventief fouilleren. En zeker in dit gebied. Maar blijkbaar denken andere gemeentepartijen daar onderling anders over. En was de Burgemeester geenszins van plan te luisteren naar de overtuigende argumentatie van zowel oppositie als coalitie in Zeeburg. Of het doel de middelen heiligt, is nooit overtuigend aangetoond.

Nog moeilijker ga ik het krijgen als ik dadelijk op een zaterdagmiddag in de opgeknapte Javastraat, door onze hoeders van de wet preventief gefouilleerd ga worden. Blijf ik passief en volg ik rationeel de aanwijzingen lange arm, of ben ik actief en weiger deelname aan dit banaal wetsmiddel?

Ik ben namelijk een mannelijke verdachte van 25 jaar en ouder. En op een zaterdagochtend, winkelend in de Javastraat, zie ik er soms ongeschoren uit: Ik twijfel zelf, ben ik een meerpleger?

Preventief fouilleren: uw fouilleert mij, voorbijganger Jan de Laat, omdat u mij verdenkt dat ik zodadelijk, over 1 week, 1 maand, 1 jaar, 40 jaar wellicht, een misdaad met drugs en/of geweld zal begaan?

Is uw antwoord daarop Ja: sla me dan maar nu in de boeien, en geef me levenslang, voor iets dat ik nooit zal doen. Preventief

Geen opmerkingen: