29 jul. 2008

Vakantiestilte - Consumentenvertrouwen

Het consumentenvertrouwen is ingestort. Nog nooit was de Nederlander zo pessimistisch over het economisch welzijn. En er zijn sommigen die zeggen dat de Nederlander al van nature het meest pessimistisch volk op aarde is. (hoewel de mens in Burundi wellicht het ongelukkigst is .)

In de maand dat elke Nederlander geniet van de zon in het buitenland zakte het vertrouwen in de economie in Nederland zelf van min 38 in juni naar min 56 in juli. In juni waren er nog 39 procent meer pessimisten dan optimisten, in juli domineerden de doemdenkers met 59 procent. Ook de koopbereidheid zakte met acht punten. Over de eigen financiƫn zijn consumenten veel somberder geworden. Ook in Amerika was men sinds 1964 nog nooit zo somber. Natuurlijk het jaar na de moord op Kennedy, en het jaar dat Amerika Vietnam ging bombarderen, en zelfs de Beatlemania de amerikaanse bandjes overstemden.

Je kan natuurlijk denken dat het CBS slechts de thuisblijvers hebben geinterviewd die tijdens de regenbuien, nu eindelijk de kranten hebben doorgespit. En daar zuchtend bij een lekker warm kopje dure thee, naar de donkere wolken tuurden, Totdat ze door het CBS werden opgebeld. HA! telefoon, denkt de sombere thuisblijverm, vrienden!. 'hier het CBS, heeft u er ook minder vertrouwen in dan vorige maand?'

Het CBS meldde vorige maand gelukkig wel dat consumenten in mei fors meer geld uitgegeven aan kleding en schoenen. Kleding en schoenen waren vooral door het mooie weer in mei “zeer gewild”. Maar blijkbaar zelfs in dure Gucci short zucht de Nederlander: het zal nooit meer zijn zoals vroeger.....

Geen opmerkingen: