We kwamen er namelijk achter dat er geen consistent beleid was, en zijn in de pen gekropen. We hebben een plan gemaakt omdat we fietsen in het algemeen willen stimleren, de bereikbaarheid verbeteren, en tegelijkertijd, het toerisme, de leefbaarheid, het milieu, de diefstalveiligheid, en zelfs de werkgelegenheid te verbeteren!
En we doen dat door de openbare ruimte beter beheren, slimmer te ontwerpen en helder handhaven. Al door een simpele steekproef (zie hieronder) kwamen we erachter dat er veel meer fietsen zijn dan plaatsen. Globaal kan je onze voorstellen zo samenvatten:
- Bepaal het aantal fietsplekken nu in Zeeburg, en stel een norm op, wat je zou willen (0,9 plek per woning)
- Stel meerjarenbeleid op (na aanleiding van onze notitie en de norm)
- Verbeter de communicatie over fietsparkeren (en wrakken) met de Zeeburgers
Tot slot hadden we al in 2007 geld gereserveerd om een groot aantal plekken in 2008 te realiseren (we doen voorstellen voor zo'n 400 extra plekken).
In de commissie werd vooral gesproken over de financiering. Andere fracties maakte zich zorgen dat er geen geld voor was. Daarvoor zullen we dus nog een nieuw voorstel/raadsbesluit moeten maken, zodat de raad er over kan besluiten. Maar gelukkig zit er schot in! (Trouwens dit valt binnen het GroenLinks verkiezingsprogrammahoofdstuk 'Buiten'") Foto: Peter Sijtsma ©
Geen opmerkingen:
Een reactie posten