12 mrt 2009

De Witte Vlucht - Snuppelen in Smaland

Wij, het volk, zijn vastbesloten om toekomstige generaties te redden van.....

Onzinnige krantenkoppen.

In het Parool stond namelijk deze kop. 'IJburg vreest witte vlucht'. Deze werd alras door andere media overgenomen, hier, hier en hier. En zo werd het waar.

Ik kreeg oprispingen bij het woord vreest, moest erg nadenken over het woord vlucht. En ging over mijn nek bij het woord wit. U kunt zich voorstellen wat ik vond van de combinatie van woorden.

Wethouder Dennis Straat (VVD) van het stadsdeel wordt geciteerd: "Ik krijg signalen van mensen die willen verhuizen. Ze hadden een andere voorstelling van IJburg."De klachten gaan over overlast door jongeren, inbraken, bedreigingen en geweld.'

Het tij moet gekeerd! Probleemgezinnen, files, wachtlijsten. De wethouder neemt de klachten zo serieus dat het hele stadsdeelbestuur bij een buurtbijeenkomst op 16 maart aanwezig zal zijn. De krant citeert hem verder: Je kunt niet mensen van allerlei achtergronden achter één portiekdeur stoppen." Tjonge.

De leukste uitsmijter, volgens de politie is de criminaliteit op IJburg vergelijkbaar met die in een gemeente als Uithoorn.

Wat staat er dus volgens de krantenkop: het eiland IJburg wordt overspoeld door zwarten (lees problemen) en de witten verlaten massaal het schip. Maar dat is wel een dreiging, maar geen werkelijkheid.

Mmm wellicht verlaat het dwalende witte volk Egypte/IJburg dus allemaal naar Uithoorn?

Volksvertegenwoordiger als ik ben, zocht ik meteen de situatie aldaar op. In Uithoorn pakken ze de veiligheid aan via prioriteiten, zoals aanpak discriminatie, veiligheid van de winkelcentra en overlast van de jeugd. Het belangrijkste speerpunt is de aanpak van verloedering. Klinkt als een normale Nederlandse stad. Ik lees dat een kwart van de mensen daar wel eens last heeft van overlast, vooral door rondhangende jongeren (na cafebezoek) en er wordt veel illigaal vuurwerk afgestoken.

Wellicht krijgt een Uithoornse wethouder ook wel signalen van mensen die willen verhuizen. Maar waar gaat die 'witte vlucht' dan heen? Canada of Zweden!

Anyway, ze zullen wel iets anders bedoeld hebben, iets in de trant van: IJburg krijgt stedelijk problemen, actie gewenst van bestuur. Maar ja dat bekt natuurlijk niet.

Snuppelen in Smaland

2 opmerkingen:

Unknown zei

De nieuwe IJburg bewoner die de buurtjournalist van Buurtleven naar zijn mening vroeg, relativeert de negatieve berichtgeving ook.

Hij zegt:
"IJburg is een grote wijk. Je zit toch in Amsterdam. Het is logisch dat daar een politiepost komt. Dat heeft elke wijk in de stad. De berichtgeving zegt misschien meer over een aantal medebewoners. Ik lees dat de criminaliteit er op hetzelfde niveau ligt als Uithoorn. Dat is best laag. Ik vraag me af wat zij dan hadden verwacht?"

http://www.buurtleven.nl/nieuws/item/9361

mvg,
Floor Arts
Buurtleven.nl

Gerard van Enk zei

Ronduit belachelijk deze negatieve berichtgeving. Geen van deze problemen zijn specifiek voor IJburg, maar hebben allemaal te maken met problemen in de grote stad.

Dat maakt 't niet goed en er moet ook zeker voor bepaalde problemen oplossingen gezocht worden. Maar maakt 't alsjeblieft niet groter dan 't is.

Ik woon al bijna 5 jr op IJburg met erg veel plezier en ben ook niet van plan om binnenkort weg te gaan.