16 mrt 2009

Grean Deal?: 1001 klimaatoplossingen

FME-CWM, de ondernemersorganisatie van de technologische industrie, roept tegen het kabinet: Durf te kiezen. 'Maak de klimaatoplossingen mogelijk, ze liggen op de schappen, koop ze, regel consumentenkrediet om ze naar de markt te brengen en pas waar nodig regelgeving aan'

Ze zijn begonnen met de campagne ‘1001 klimaatoplossingen’. De boodschap van de campagne is helder: De Nederlandse technologische industrie maakt duizenden slimme producten en diensten die direct bijdragen aan een duurzamere wereld.

De campagnefolder ‘Te koop: 1001 klimaatoplossingen’ kunt u downloaden (PDF)

Ik moest gelijk denken aan een artikel dat ik afgelopen zondag las in Trouw over de analyse van Promovendus Roald Suurs. hij sprak over 4 motoren van duurzame innovatie (en daar ben ik natuurlijk gevoelig voor). Maar waar vooral naar een krachtig overheidsoptreden wordt gewezen.
  1. Wetenschappelijk onderzoek (investeringsbeleid - door oa overheid)
  2. Ondernemers pionieren (kleine schaal- gestimuleerd door overheid)
  3. Systeem creeren (infrastructuren, financiering en regelgeving - door oa overheid)
  4. positie op de markt (geholpen door overheid die randvoorwaarden schept)

Misschien kan iemand mij hierover een goed boek aanraden?

1 opmerking:

Unknown zei

Beste Jan,

Je kan mijn boek vinden op http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_7QMJW3

Hartelijke groeten,

Roald