4 mrt 2009

Wij, het volk, zijn vastbesloten om toekomstige generaties te redden van

Het spreekt mij als GroenLinkser natuurlijk aan, de grote verhalen. Zo heb ik ons Geluk en Green Deal verslonden in de hoop om de nieuwe missie van de 21 eeuw te ontdekken, iets in de trant van 'een spook waart door....'

Wellicht zijn de huidige golfjes van ideeen een voorbode van een nieuwe wervelende ideologie.

Nu las ik vandaag in de Trouw dat het roer moet om moet in de economie en in ons consumptiepatroon. Een appèl om durf te verzamelen, en te kiezen voor duurzaamheid, solidariteit en vrede...

'Grootschalige steun aan de industrie is ’rampzalig’, net als een terugkeer naar de bestaande consumptiepatronen. Juist nu moeten politiek en samenleving keuzes maken gericht op duurzaamheid, solidariteit en vrede. Dit betogen dertig vooraanstaande wetenschappers, politici en experts uit de hoek van milieu, ontwikkelingssamenwerking en kerken.'

Ik lees over ’nieuw en breed samenlevingsberaad’, een urgentieprogramma, durf in beleid en inzet van technologie.

Grappig dat ik bij manifest bij wikipedia de volgende zin vindt: laatste jaren is in het Nederlands dagblad Trouw een hausse aan manifesten gepubliceerd waarmee politieke stromingen hun grondvesten opnieuw duidelijk willen maken. Ik ben benieuwd wie dat in wikipedia heeft gezet?

In ieder geval vind ik dat elk manifest, appel, boek en program voortaan moet beginnen:

Wij, het volk, zijn vastbesloten om toekomstige generaties te redden van.....

Geen opmerkingen: