6 okt 2009

7 oktober invaldag (voor de vrijheid)

Nu ik geen duo-raadslid meer ben, wind ik me weer wat meer op over het landelijke, en zelfs wereldnieuws.

Was ik de laatste tijd vooral gefocussed op lokale kwesties, nu denk ik weer hardop na over de situatie in Nederland (rechtste storm, crisi, solidariteit).

Maar leer ik ook weer nieuwe dingen: op 7 oktober 1950 begon Amerika onder VN vlag een tegenaanval in de Koreaanse Oorlog en viel Noord-Korea binnen. Dat noemde ze volgens mij een politionele actie. Tegelijkertijd walste China over Tibet (slag bij Chamdo) wat zij een bevrijdingsoperatie noemde . En op 7 oktober 2001 viel Amerika Afghanistan binnen in een....jawel vrijheidsoperatie (Enduring Freedom)

Maar 7 oktober is ook de dag nadat de kamer via een motie stopt met de missie in Uruzgan. Waar we wel of niet ingerommeld zijn.....

Wanneer stoppen we met vechten, en starten we met bouwen?

Geen opmerkingen: