26 okt 2009

Gaat de PvdA-achterban overstag? The Grumbling Hive

In Trouw lees ik

'Gaat de PvdA-achterban overstag? De PvdA-top kruist vanavond in Utrecht de degens met zijn morrende achterban over verhoging van de AOW-leeftijd. De uitkomst is ongewis. '

Mooi zinnen en woorden

overstag,
het kruisen van de degens,
morrende,
de uitkomst is ongewis....

Alle verf is uit de kast gehaald om een grote veldslag te schilderen. Een kaskraker die moeten laten zien wat de moderne sociale democratie gaat inhouden.

Femke Halsema schreef ook al zo mooi hollands:

'AOW-voorstel heeft de houdbaarheid van een verse haring'

Zij gebruikte:
compromis knutselen
razend complex
nodeloos ingewikkeld

kool en de geit willen sparen

Ze spreekt over toekomstbestendig, sociaal en emanciperend.
GroenLinks koppelt daarom de AOW aan het arbeidsverleden

Anyways als jongere (!) houd ik me stil, zoals de meeste van mijn generatiegenoten. Maar veel leer ik als ik google op morrende en dan een gedicht vind getiteld De morrende korf, oftewel The Grumbling Hive van Bernard Mandeville. Een fabel over de realiteit, rechtstreeks in de mond te leggen van sommige critici:

De morrende korf, of eerlijk geworden schurken.

[-]
Dit was de staatskunst die het geheel
Instandhield waarvan elk deel klaagde.
Deze bracht, zoals de harmonie bij de muziek,
De kakofonie grotendeels tot overeenstemming.
Partijen die rechtstreeks tegenover elkaar staan
Helpen elkaar, als het ware uit wrok.

This was the State's Craft, that maintain'd
The Whole, of which each Part complain'd:
This, as in Musick Harmony,
Made Jarrings in the Main agree;
Parties directly opposite
Assist each oth'r, as 'twere for Spight;

Geen opmerkingen: