24 nov 2009

Wie is kandidaat DB-lid voor GroenLinks en waarom?




















Gisteren zag ik dat eventuele kandidaten voor DB-functies van GroenLinks Oost bekend zijn gemaakt. En dat leverde bij ons thuis al wat hevige discussies op.
Is dit niet al een beetje voorbarig (de verkiezingen moeten nog plaatsvinden)? Leg je niet al te veel vast (kan je bij eventuele onderhandelingen niet de juiste man/vrouw bij de juiste plek zoeken)? Is het wel tactisch (personen kennen zowel fervente voor als tegenstanders)? En sticht je geen verwarring tussen deze rol, en die van lijstaanvoerder.

Aan de andere kant kan je dan wel duidelijk zijn tegenover kiezers en andere partijen, kies je voor GroenLinks, kies je voor deze mensen op rood pluche. Erg democratisch en transparant.

Ik lees wel het bericht op de website (ik was niet bij de bewuste ALV) dat veel nog openstaat. Er zal wel op 3 december een kandidaat gekozen worden (de voordracht is Nevin Özütok, en Leo Platvoet heeft zich ook kandidaat gesteld). Op Nevin kan dadelijk elke bewoner kiezen (ze staat op de conceptlijst) op Leo niet.

Persoonlijk heb ik wel een voorkeur tussen deze 2. Maar in Oost zijn nog veel meer krachtige bestuurstalent aanwezig. Ik denk aan Kathalijne Buitenweg, Jos van der Lans, Wynand Duyvendak (staat op de lijst), Evelien Tonkens en mystery guest Femke Halsema

Een analyse van de kandidaten komt nog denk ik, eerst eens goed kennismaken

Geen opmerkingen: