29 mrt 2010

The Ghandi Years (1) - secrets

Lange tijd geleden was ik in India. S'avonds voor het slapen gaan las ik alles wat ik maar kon krijgen over en van Ghandi. Ik vroeg me constant af of ik die dingen zelf kon toepassen. En woog zijn ideeen af tegen de wereld van vandaag. En hoewel zijn ideeen zeer aansprekend zijn, zijn ze zeer moeilijk toepasbaar als je niet je hele aard er aan geeft. Zoals hij zelf zegt dat voor pacifisme grote moed nodig is en onvermurmbaar geloof.

Dat is zowel waar voor het idee om een pacifist (ahimsa) te zijn, als om echt naar de "truth" te zoeken (Satya), of puurheid na te streven (Brahmacharya)

Maar een van die gedachtes kwam laatst weer bij me boven waar ik soms mee worstel. In zijn vele brieven etc. schrijft hij zoiets als:

He who has acted truthfully hides nothing. You must do it openly or not at all.

Je kan het hem niet meer vragen, maar bedoelt hij altijd? Geen interne vergadering als voorbereiding op iets openbaars? Geen gesloten voorbereiding, of besprekingen over geld, politiek moeilijke issues etc. in alle rust en afgeschermdheid?

In mijn werk of de politiek, gebeurt er heel veel semi-gesloten. Dat is iets heel natuurlijk.

Is er een moderne Ghandi die zijn werk heeft voorgezet? Waar je zulke dingen kan lezen?

Geen opmerkingen: