30 nov 2018

Lerarentekort

Gisteren spraken we op initiatief van de PvdA over het lerarentekort. Een onderwerp wat me nauw aan het hart ligt, niet alleen omdat ik er als ouder mee te maken heb. Maar ik ook uit een lerarenfamilie kom, en ik weet hoe mooi het vak is. Vandaar hier mijn bijdrage aan het Zaanse beraad.

Alle Zaanse kinderen hebben recht op goed onderwijs. En sterker nog- op die plekken waar problemen zich stapelen,  zoals taalachterstanden en armoede, mag het lerarentekort nooit een sta in de weg zijn voor uitstekend onderwijs:

En dat betekent, 
- meer leraren
- meer leraren behouden
- meer actie, juist voor die plekken waar het hardtst nodig is 

Goed onderwijs valt of staat bij een goede leraar die door een professionele school wordt ondersteund om zijn/haar werk te kunnen doen.

Ten eerste meer leraren
De meeste voorstellen richten zich op acties om voldoende nieuwe leraren binnen te krijgen. En gewoonweg een aantrekkelijke stad te zijn om te wonen en werken. GroenLinks vindt dat we dit niet alleen voor elkaar kunnen krijgen – de schoolbesturen hebben hier een grote rol in, en we moeten ze aanspreken op hun verantwoordelijkheid

en de gemeente moet samenwerken met de regiogemeenten , lees Amsterdam. 
In Amsterdam zit immers bijvoorbeeld de opleidingen, en meer geld en kennis, en te springen om goede leraren.  Veel Zaanse leraren werken in Amsterdam, en andersom. We moeten onze krachten bundelen – en vergaande afspraken maken met de regio en de besturen

En de besturen hebben invloed op werkgeverschap en begeleiding. Als de besturen hun werk niet doen, zijn we ook geen aantrekkelijke stad om in te werken. Ik weet zeker dat naast een lerarentekort, we kampen met een directeurentekort. En een goede schoolleiding is cruciaal voor het slagen van alle plannen.

Acties die we graag zouden zien en slim kunnen jatten van anderen 

hoogopgeleide statushouders worden ondersteund om in te kunnen stromen in het het onderwijs;
Aansluiten bij initiatieven van Amsterdam om meer mensen te interesseren in het vak
  • leerlingen die hun keuze nog moeten maken
  • Mensen die willen overstappen
  • meer meesters voor de klas
  • Aan te sluiten bij bestaande campagnes
  • Met de opleidingsinstituten afspraken maken om meer stagiaires in Zaanstad te plaatsen

Ten tweede: leraren behouden
We moeten juist de zittende, ervaren leerkrachten voor ons onderwijs behouden. En startende leraren goed begeleiden. We moeten weten wat mensen drijft om het onderwijs te verlaten, of juist te blijven. Dus niet alleen praten over leraren , maar vooral met leraren.

Natuurlijk heeft het te maken met waardering en salaris. Maar GroenLinks vermoedt ook dat scholen waar leraren te  te maken heeft met goed werkgeverschap – ruimte voor ontwikkeling, en het verminderen van de werkdruk, zij goed in hun vel zitten en voor her vak behouden blijven.

 Ik zou graag: 
o extra ondersteuning bieden bijvoorbeeld bij administratieve taken
o extra handen in de school regelen, zoals concierges en begeleiders
o Ook zou er voor startende leraren meer oog moeten zijn, waarom krijgen zij vaak de lastigste klassen ?

Kortom naast geld of goede ideeën, kunnen we het niet zonder samenwerking met de besturen en leraren 

Tot slot
Meer actie – fijn dat we dit initiëren, fijn dat we erover praten

Zoals u weet borrelt GroenLinks van de ideeën en concreetheid – maar we kunnen het niet zonder het onderwijs zelf en zonder de onderwijzers er bij te betrekken – 
GroenLinks zou graag willen dat er een samenwerking met scholen en  leraren komt – waarbij we kunnen bevragen wat het verschil maakt, en  daar ook vergaande afspraken maken, acties uitvoeren


Dus college, niet alleen er over praten, een formele rol pakken, dit betekent meer actie !

Geen opmerkingen: