8 dec 2006

geen inhoudelijke discussie luchtkwaliteit, groen, duurzaamheid en klimaat

Het actieprogramma luchtkwaliteit is gisteren niet besproken. Dus ook geen inhoudelijk debat over de mogelijkheid om parkeervergunningen te differentiëren. Een punt waar de VVD een voorbehoud maakte bij de coalitieonderhandelingen. Schone auto's zouden moeten worden beloond, de aanschaf van meer dan gemiddeld vervuilende auto's zou moeten worden ontmoedigd. De VVD-fractie van Zeeburg twijfelde aan de effectiviteit en gelooft meer in landelijke maatregelen om de aanschaf duurder te maken. Daarnaast verwacht de VVD veel administratieve rompslomp met een gering effect.

De VVD wethouder dennis Straat heeft het onderwerp in zijn portefeuille en ik geloof wel zijn ambities. Maa ik ben wel benieuwd hoe het onderwerp de komende tijd wordt aangepakt. Het ambitieuze progamma VOS (verkeersplan oude stad), de aanleg van zeer hoogwaardige P&R gebieden, het gebruik van stadverwarming o.a. bij het te ontwikkelen gebied Zeeburgereiland en het actief ontmoedigen van de auto (bijvoorbeeld door de autoloze zondag) horen allemaal daarbij. Maar vooralsnog staat het allemaal in de stijgers.
Ik heb nog weinig gehoord van de PVDA Zeeburg over deze onderwerpen. Ik hoop dat ze het ondewerp naar zich toe trekken. Want zonder de overgrote meerderheid van de PVDA komt een plan nergens. Mijn eerste indruk is dat ze meer met de klassieke PVDA themas bezig zijn, dan met zoiets "frivools" als het milieu. Maar, daar kan ik me natuurlijk gruwelijk in vergissen.

Gisteren dus een lange commissie ROB. Daar kom ik vast op nog terug. Hij duurde zo lang dat we de begroting, het actieprogramma milieu, het actieprogramma luchtkwaliteit en de nota groen is groen niet konden behandelen. De begroting is doorgeschoven naar de commissie AZM, en de groene stukken naar de vergadering van januari. Die trouwens ook al bomvol is. Ik had me op de stukken goed voorbereid, maar ja. Als er dus mensen zijn die iets van deze stukken vinden, kunnen ze me altijd mailen.

(P.s. plaatjes zijn van www.gezondelucht.amsterdam.nl)

Geen opmerkingen: