1 mrt 2007

Het einde van multinational Nederland

Linda Voortman heeft gewoon gelijk. Noch PVDA,VVD, CDA, SP en CU overtuigen in de discussie over dubbele nationaliteit. Het legt bloot wat progressief, en liberaal is aan GroenLinks. En wat conservatief is aan de andere partijen.

In mijn ogen moet je spreken over staatsburgerschap bij publiek bestuur. En in mijn ogen staat dat los van nationaliteit.

GroenLinks kiest voor tolerantie en voor gelijke rechten. Discriminatie is verboden. Bovendien moet de overheid zelf het goede voorbeeld geven. Als je op het hoogste niveau zo eng over diversiteit gedacht wordt, hoe kan je dan andere organisaties oproepen diverser te worden?
Ik ken Aboutaleb als een Medelander die zich met hart en ziel inzet voor Nederland. Natuurlijk vanuit zijn eigen visie en vanuit de visie van zijn eigen partij. Klaarblijkelijk wil de partij voor de vrijheid diezelfde vrijheid aan banden leggen. Misschien hetzelfde dat als de partij voor de dieren, alle dieren uit het land wil zetten.

Dinsdag noemde ik het citaat van Renan: samen grote dingen gedaan hebben, en meer samen willen doen (avoir fait de grandes choses ensemble, vouloir en faire encore). Dat is een goed motto. En zo interpreteer ik samen werken aan samen leven.

Nederland groot geworden door het bloed, zweet en tranen van andere nationaliteiten, wil nu in plaats van een multinational een NV-tje worden.

P.s. in een reactie schrijft Jasper dat je discrimineert als je iemand medelander noemt. Het zet me aan het denken, maar ik heb er geen antwoord op. Voor mij heeft het dezelfde betekenis als medebewoner, of medeondertekenaar, of medegroenlinkser. Maar om het goed te maken, overal waar ik medelander zet, kan je ook Nederlander of medepoliticus lezen.

1 opmerking:

Jasper zei

Discriminatie is inderdaad verboden. Houd dan ook op met mensen 'medelander' noemen.