Amsterdam wil ’milieuzones’ kunnen instellen waar vuile auto’s verboden zijn. De stad vraagt het kabinet om een wetswijziging die dat mogelijk maakt. (Een stuk uit Trouw)
De Europese normen voor fijnstof worden in 2010 nog strenger. Nu al heeft Amsterdam moeite om aan die normen te voldoen. Dus vraagt de stad aan het kabinet om een wetswijziging om ’milieuzones’ in te kunnen stellen
Amsterdam doet al van alles om de lucht schoner te krijgen, vertelt wethouder Marijke Vos. De bussen en trams van het GVB zijn opgeschoond, en vanaf medio volgend jaar is een deel van de stad verboden terrein voor vrachtverkeer. Maar het is allemaal niet genoeg. Vos: „De lucht blijft te vuil. Dat levert gezondheidsproblemen op, en vertraging bij grote bouwprojecten zoals de Zuidas.”
Vos wijst erop dat de vijf procent vuilste auto’s samen veertig procent van alle luchtvervuiling veroorzaken in de stad. Het gaat haar niet zozeer om de SUV’s (de beruchte ’P.C. Hoofttractoren’) die Nijmegen ooit probeerde te weren, maar vooral om diesels zonder roetfilter en benzineauto’s van 15 of 20 jaar oud.
Problemen met de handhaving voorziet Vos niet. „In München en enkele andere Duitse steden gebeurt het al, en voor het vrachtverkeer hebben we ook vergelijkbare regels op kunnen stellen.” Ze wil gaan controleren met camera’s, die kentekens registreren.
Betekent dit dan dat Amsterdammers met een oude auto gedwongen worden om een nieuwe te kopen? „Er moet een financiële regeling komen die het makkelijker maakt om om te schakelen. Voor bewoners zou er natuurlijk een langere overgangsregeling gelden dan voor bezoekers. We voeren het niet van vandaag op morgen in.”
De ’milieuzones’ zouden bovenop andere maatregelen komen waarmee Amsterdam de vervuilende auto’s uit de stad probeert te krijgen. Zo wil de stad parkeervergunningen weigeren aan zulke auto’s. Daar komt binnenkort een wettelijke mogelijkheid voor. Ook wil Amsterdam de parkeertarieven afhankelijk maken van hoe vervuilend de geparkeerde auto is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten