17 jun 2008

Wereldgebeurtenissen: ze gebeuren in de Zomer

Gisteren reed ik met mijn fiets door de Javastraat (in opbouw, vrijdag as. krijg ik een rondleiding) en mijmerde over belangrijke gebeurtenissen. Ik bedacht me dat echt belangrijke wereldgebeurtenissen die je bijblijven (dood van Kennedy, eerste stap op de maan), maar 1 keer in de zoveel jaar gebeuren. En vroeg me af of er een patroon in zat. En als er een patroon in zat, kon ik dan voorspellen wanneer er ongeveer weer een belangrijke gebeurtenis aan zat te komen.
Iedereen sprak over het wonder van Bern, maar die tel ik dus even niet mee, zal me waarschijnlijk niet echt bijblijven.

In mijn gedachte ging ik van 1991 tot nu. Want vanaf 1991 begon ik pas bewust het nieuws van de wereld bewust te beleven. Op de camping in Frankrijk hoorde ik dat Gorbatsjov was gegijzeld, en met een zelf geknutseld radiootje het wereldnieuws volgde. Natuurlijk heb ik daarvoor ook goede herineringen: Tour de france Greg Lemond, Wimbledon Boris Becker, de val van de muur, tsjernobyl etc. Maar laat ik het eens proberen:

augustus 1991 gijzeling Gorbatsjov
oktober 1992 Bijlmerramp
juli 1993 Dood van koning Boudewijn
augustus 1995 Navo Bombardementen op Servië/Bosnïe
juli 1996 Richard Krajicek wint Wimbledon
november 2000: Too close to call van Al Gore en George Bush Jr
september 2001: terroristische aanslagen op de Twin Towers
mei 2002: Moord Op Pim Fortuyn
maart 2003: start 2e Golfoorlog
november 2004: Moord op Theo van Gogh
mei 2006: Het vetrek van Hirsi Ali uit de 2e kamer

Conclusie: qua jaren en onderwerpen zit er niet echt een lijn in. Maar alles gebeurt toch wel rond de zomer....misschien heb ik dan meer tijd voor TV kijken?

PS Dat Lance Armstrong voor het eerst won in de tour de france, het oppakken van Dutroux, de achtervolging van OJ simpson, de impeachment van Bill Clinton, de dood van Diana, het verlies van Nederland van Brazilïe op de WK's, de introductie van de Euro maakten op een of andere manier minder indruk.

Geen opmerkingen: