14 aug 2009

De gezonde wijk: Park of perk....

Vanaf vandaag doe ik mee aan een onderzoek van de gemeente en het VUMC, Park of Perk. een weekje loop ik met een GPS systeem op zak. Dan zullen ze ook wetenschappelijk bewezen hebben, dat ik niet zoveel beweeg door de buurt. Naar mijn werk, en weer terug, af en toe naar de AH om de hoek, of op de terugweg.

Park of Perk" is een vervolg op De Gezonde Wijk. In De Gezonde Wijk vonden ze dat er grote verschillen waren in hoeveel er werd gefietst en gelopen in de verschillende buurten in Amsterdam. Nu wil men graag weten hoe dat komt. Welke dingen in de omgeving bewegen makkelijker of juist moeilijker maken. Voor de brochure over Park of Perk: klik hier
Zijn we ongezonde mensen, in een gezonde wijk. Of gezonde mensen in een ongezonde wijk. Kan je spelen op onze stoepen, nemen we makkelijk de fiets, of doen we een rondje met de fiets/auto. Een heerlijk onderwerp wat ook in de Zeeburgse raad vaak terugkwam, bijvoorbeeld maak je het makkelijk om met de fiets boodschappen te doen, of je kinderen op te halen. Of ga je er van uit dat je alles met de auto doet, en er dus parkeerplekken bij doet? Een heerlijk VVD/D66 versus GroenLinks debat volgt....

Eerst een weekje mij volgen, en we weten meer.
Lees hier het onderzoek uit 2006:
De buurten met veel winkelvoorzieningen in de nabijheid (gespreid over de wijk – zoals in de Boerhaavebuurt, of geconcentreerd rondom een winkelcentrum – zoals bij de SuHa) genereren meer actief vervoer (te voet of met de fiets), dan de wijken waarin men gemiddeld een grotere afstand moet afleggen naar winkels (De Punt en de Van der Pekbuurt). In deze wijken
wordt – voor ten minste een deel van de boodschappen – gebruik gemaakt van “inactieve vervoer” (openbaar vervoer of auto).
-
We concluderen dat buurten met veel winkelvoorzieningen in de directe nabijheid als bewegingsvriendelijke buurten kunnen worden gekwalificeerd: bewoners doen de dagelijkse
boodschappen vooral met de fiets of lopend.
-

De objectieve en vooral ervaren nabijheid van voorzieningen zorgt ervoor dat in de stad de auto vaak niet nodig blijkt te zijn.

Geen opmerkingen: