30 nov 2009

natuur in de war, Zwitserland smelt door xenofobie


Wij het volk.....vinden Zwiters meer dan raar.

Door de hoge temperaturen is de natuur in de war geraakt. Veel dieren zijn in tegenstelling tot andere jaren nog niet aan hun winterslaap begonnen en veel bloemen staan in bloei.
Ook de Zwitsers zijn van slag, de hoge temperaturen heeft er voor gezorgd dat 57,4 procent van de kiezers een voorstel van de Zwitserse populistische volkspartij steunt om een verbod op nieuwe minaretten in te voeren. Meer dan vier minaretten kan de welstandcommissie van het land niet aan.

Geen haar op je hoofddus om ooit nog naar Zwitserland te vluchten om zo te ontkomen aan vervolging. Ik ben dus niet verbaasd dat ook Steve Mcqueen het land niet niet haalde in ‘The great escape’. Je kan er beter wegblijven. Er wordt daar, in plaats van aan koekoeksklokken, gezaagd aan de poten van de vrijheid. Een oproep om het land met de wintersport te mijden, zal wel niet doorgaan. Simpelweg omdat de sneeuw door klimaatverandering al is gesmolten.

Op de NOS site lees ik een andere reden van het referendum, de angst voor een lawine. Het geluid vanaf minaretten zou de gasten op ski’s in gevaar brengen: Reinste waanzin, dit gebeurt er dus in xenofobe landen waar populisten een grote stem hebben.

Trouwens, was Zwitersland niet het land waar vrouwenstemrecht pas in 1990 universeel werd? En waar de militie de wapens in het huis mag bewaren? Ik lever mijn Zwiters zakmes graag in bij de politie.
(Als ik die toch op zak heb in onze indische buurt, en ik wordt preventief gefouilleerd, zit ik toch al in de penarie...)

Geen opmerkingen: