24 dec 2009

Marcus Bakker overleden

"Nou zijn er veertien miljoen Nederlanders, en laten ze nou net deze staatssecretaris maken." (over staatssecretaris Brokx)

Marcus Bakker is overleden. Voor mij als jongeling een magische naam, waar oude GroenLinksers nog wel eens over praten.

Bakker kwam in 1956 in de Tweede Kamer voor de Communistische Partij Nederland, nadat hij enige jaren hoofdredacteur was geweest van het communistische dagblad De Waarheid. Van 1963 tot 1982 was hij fractievoorzitter. In 82 was ik 4 en nog niet geinteresseerd in politiek denk ik. Kritiek op de Sovjet-Unie werd in zijn tijd door Marcus Bakker niet geaccepteerd.

Termen zoals het Algemeen Nederlands Jeugdverbond, en de Waarheid zeggen me niet zo veel. Maar veel anderen wel. In 1982 droeg Bakker het partijleiderschap over aan Ina Brouwer die de CPN in GroenLinks bracht en volgens mij nu zelf lid is van de PvdA. Volgens mij zegde Bakker in 1999 ook zijn lidmaatschap van GroenLinks op, toen die partij akkoord ging met de NAVO-bombardementen op Joegoslaviƫ.

Zo kunnen uit perenpitten toch appelbomen groeien.

Geen opmerkingen: