16 apr 2010

Schaf overbodige regels af - zet je zelf altijd op 1

Tja

Ik heb 2 overpeinzingen die ik misschien niet moet hebben.

1) Ik word overspoeld met mailtjes zet Ineke op 10, Maarten op 11, rob, piet en truus op 18. Die ik eigenlijk niet wil hebben. Het nadeel van een bloklijst, en de onvermijdelijk personencultuur bij partijen.

Blijkbaar is het heel belangrijk dat er campagne wordt gevoerd. Mijn tweede reactie is dan ook van berusting. En dan lees ik de topkwaliteiten in de folders rustig door.

2) Als er in de statuten staat dat je niet langer dan een bepaalde periode in de Kamer mag zitten dan zijn er 2 opties: 1) hou je aan de regel, of 2) schaf de regel af.

Maar ja er is geen betere kandidaat dan Femke Halsema, en iedereen die er na komt is even goed en capablele GroenLinkser. En dat meen ik.

Misschien ben ik bij de Colleges Politieke Theorie toch nog beïnvloed door de vroege Duitse Italiaanse Mussoliaanse (oud sociaal-democratische) fascistische Socioloog Robert Michels (die van de inherente drang bij democratie naar olicharchie), of de oude eik Burke die partijen wantrouwde. En heb ik een frisse neus progressiviteit of zelfs Anarchosyndicalisme nodig.

'Wat benodigd is, is pessimisme van het verstand en optimisme van de wil' zeiden Chomsky en Gramsci in koor.

Congresstemmers succes, maak er een feestje van.

Geen opmerkingen: