28 mei 2010

Nog 12 nachtjes slapen - de weesfiets en kilometerheffing

Meer stallingen voor fietsen, en handhaven. Dat was zo'n beetje de strekking van de fietsnota die we in de raad hadden gebracht. Ben ik nog steeds een beetje trots op.
En nu lees ik dat Amsterdam in juni de strijd aanbind met de 'weesfietsen'. Klinkt wel zielig voor die arme wezen.
Maar het gaat om de ongebruikte fietsen en fietswrakken die de plek innemen van krachtige in de bloei van hun leven zijnde fietsen.

Als je het zo vertelt, klinkt het nog zieliger!

Sinds 2009 wordt in Amsterdam onderscheid gemaakt tussen achtergelaten fietsen en fietswrakken. Wrakken mogen zonder toestemming van de eigenaar verwijderd en vernietigd worden. Achtergelaten fietsen worden na een waarschuwing weggehaald.
Gaan de landelijke verkiezingen eigenlijk over de fiets? Een korte test van de Fietsersbond na de gemeentelijke verkiezingen wees uit dat gemeentes niks nieuws te melden hadden, behalve dat iedereen "ambitieus was".
De ambitie van de bond is dat de partijen zich inzetten voor 25% meer fietsgebruik en
50% minder dodelijke fietsslachtoffers.

Volgens de fietsersbond zou de kilometerheffing al voor 10% stijging van fietsverkeer zorgen. GroenLinks is natuurlijk voorstander van deze heffing: hoe meer iemand rijdt, des te meer iemand betaalt.
Maar volgens mij wil niemand dit woord meer in de mond nemen?

Nog 12 nachtjes slapen en ik ben jarig...

Geen opmerkingen: